میم.ظرافتی/ خبرهای رسیده حاکی از این است که نمایندگان وزارت صمت، اتاق اصناف و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نشستهاند دور هم، شور کردهاند، چای و اینجور چیزها خوردهاند، فکر کردهاند و آخرش تصمیم گرفته و تفاهمنامه امضا کردهاند که اولاً فرایند «نظارت بر بازار» هوشمندسازی شده یا بشود! ثانیاً نظارت بر قیمت کالا به سازمان حمایت واگذار بشود. رئیس سازمان حمایت هم در پایان اعلام این خبر گفته: «این تفاهمنامه میان وزارت صمت، سازمان حمایت و اتاق اصناف با توجه به این امضا شده که نظارت بر بازار باید توسط خود مردم انجام شود و نظارت و کنترل مستمر بازار به منزله نظارت مردم بر مردم است».
لابد الان برای شما هم سؤال ایجاد شده که اولاً وقتی سازمان حمایت دارد سعی میکند با یک دست، هندوانه حمایت از تولیدکنندگان و با دست دیگر، هندوانه حمایت از مصرفکنندگان را بلند کند، چطوری قرار است هندوانه «نظارت بر قیمتها» را هم بلند کند؟ ثانیاً «نظارت مردم بر مردم» چیست و چطوری ایجاد میشود؟
تهدیگ
تحلیلگران این ستون ضمن احترام به هرگونه «حمایت» متأسفانه هنوز با مفهوم، معنا و منطق نام و عنوان سازمان «حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان» مشکل دارند! یعنی هنوز متوجه نشدهاند این سازمان چطوری میتواند همزمان هم از تولیدکننده که مثلاً باید قیمت محصولات تولیدیاش را افزایش بدهد حمایت کند و هم به خاطرحمایت از مصرفکننده نگذارد قیمت کالای تولیدی افزایش پیدا کند؟ فلذا چون برداشتن دو و بلکه چند هندوانه، آن هم بزرگ، با یک دست امکان ندارد نتیجه گرفتهاند که یا سازمان حمایت، به جای دو دست، سه و بلکه چهار دست دارد یا اینکه براساس یک ضربالمثل قدیمی، هندوانه بزرگ، نشانه بلند نکردن است!
درباره چیستی و چگونگی نظارت مردم بر مردم در بحث نظارت بر قیمتها هم یحتمل چون مسئولان گرامی وزارت صمت، سازمان حمایت و اتاق اصناف، با من و شما و مردم این حرفها را ندارند و آنها را از خودشان و خودشان را از آنها میدانند، زحمت کشیده تعیین قیمت و تعیین تکلیف را خودشان انجام میدهند و نظارت هوشمند و غیرهوشمندش را میگذارند به عهده سازمان حمایت که باز هم از خودشان است. خودشان هم که از مردم و برای مردم هستند، پس در واقع مردم هستند... (همکارانم اشاره میکنند: چی میگی شما معلومه؟... همکارانم اصولاً با سپردن کار مردم به مردم و مردمسالاری مشکل دارند).
تهدیگ
تحلیلگران این ستون ضمن احترام به هرگونه «حمایت» متأسفانه هنوز با مفهوم، معنا و منطق نام و عنوان سازمان «حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان» مشکل دارند! یعنی هنوز متوجه نشدهاند این سازمان چطوری میتواند همزمان هم از تولیدکننده که مثلاً باید قیمت محصولات تولیدیاش را افزایش بدهد حمایت کند و هم به خاطرحمایت از مصرفکننده نگذارد قیمت کالای تولیدی افزایش پیدا کند؟ فلذا چون برداشتن دو و بلکه چند هندوانه، آن هم بزرگ، با یک دست امکان ندارد نتیجه گرفتهاند که یا سازمان حمایت، به جای دو دست، سه و بلکه چهار دست دارد یا اینکه براساس یک ضربالمثل قدیمی، هندوانه بزرگ، نشانه بلند نکردن است!
درباره چیستی و چگونگی نظارت مردم بر مردم در بحث نظارت بر قیمتها هم یحتمل چون مسئولان گرامی وزارت صمت، سازمان حمایت و اتاق اصناف، با من و شما و مردم این حرفها را ندارند و آنها را از خودشان و خودشان را از آنها میدانند، زحمت کشیده تعیین قیمت و تعیین تکلیف را خودشان انجام میدهند و نظارت هوشمند و غیرهوشمندش را میگذارند به عهده سازمان حمایت که باز هم از خودشان است. خودشان هم که از مردم و برای مردم هستند، پس در واقع مردم هستند... (همکارانم اشاره میکنند: چی میگی شما معلومه؟... همکارانم اصولاً با سپردن کار مردم به مردم و مردمسالاری مشکل دارند).
نظر شما